Tuinbouw

Met onze spuitrobot spuiten wij snel en efficiënt de verwarmingsbuizen in uw kassen (buisrail).

 

Dat doen we in bestaande en in nieuwe kassen. Spuiterij Geraerts doet dit werk al vanaf het jaar 2000 in binnen- en buitenland en we hebben hierin dus ruime ervaring. We spuiten met onze eigen verf: Pipe Paint. Deze verf heeft een unieke samenstelling die zorgt voor een uitmuntende hechting. Ook als de buis niet ontvet is, bijt de verf zich vast in de verwarmingsbuis.

 

Met dit gepatenteerde verfproces kunnen wij met één robot 20 kilometer buis per dag spuiten. In bestaande kassen kunnen wij tijdens een teeltwisseling werken.

 

Wij coaten ook betonvloeren in kassen, of leveren u de coating daarvoor. Wij werken met de oersterke coating: Epoxy Aurora WB.
Meer informatie? Open de downloads.

 

 

      
 
Tuinbouw

Onze coatings hebben we ontwikkeld in samenwerking met een gespecialiseerde fabrikant.
De voordelen van onze Pipe Paint en werkwijze op een rij:

 

• Efficiënte opbrengtechniek waarmee de buizen in korte tijd worden geverfd;
• De buizen worden op een hoogwaardige, gelijkmatige manier van verf voorzien.
• Witgeverfde buizen geven tot ruim 50 procent meer lichtreflectie en tien procent meer warmteopbrengst.
  De buistemperatuur kan hierdoor tot circa 3 ºC lager zijn;
• Pipe Paint is een grond- en afwerklaag ineen, dit zorgt voor een hoge roestwering van de verwarmingsbuizen;
• Deze buizenverf zorgt voor een zeer goede hechting en zeer snelle doordroging. U heeft dus minder last van schadelijke gassen.

 

Wat moet u doen voordat de buizen worden geschilderd:
Bestaande kassen: De buizen ontdoen van blad en eventuele roest- of lakschilfers. Deze voorbereiding  komt ten goede aan het spuitresultaat. 

 

      

 

Nieuwbouw kassen:
Probeer de buizen voor het verven droog en schoon te houden, eventueel door deze af te dekken met plastic.
Het droog houden voorkomt eventuele roestvorming en zandaankleving. 

Met het elektrostatisch spuiten worden de pijpen rondom voorzien van een verflaag.
Afhankelijk van de wens kan de pijp in een 1-laagssysteem of 2-laagssysteem worden gespoten.


buizen druppelslang   Buizen verwarming   Buizen verwarming


Tips:
Zie afbeelding: deze druppelslangen hangen te dicht bij de buis. Zorg dat de druppelaars in de matten zijn gestoken, voorafgaand aan het spuiten van de verwarmingsbuis. Tussen betonpaal en zijkant van de buis dient minimaal 16 centimeter vrije ruimte te zijn.
Spekhaken verwijderen.

 

 

Systemen voor het verven van verwarmingsbuizen:

• Bij het verven in een 1-laagssysteem worden de buizen in een spuitgang voorzien van één verflaag.
  Voor onderhoudswerk volstaat vrijwel altijd één laag.
• Bij het verven in een 2-laagssysteem worden de buizen een keer gespoten.
  Na droging wordt het geheel overgespoten met een tweede verflaag. Sowieso krijgt de verwarmingsbuis hierdoor een strakker eindresultaat.

 

Onderstaande situaties zijn niet ideaal voor het spuiten van buizen, probeer deze te voorkomen.


      


      


Tijdens het spuiten wordt met een constante snelheid gespoten wat zorgt voor een egale laagdikte.
De aangebrachte verflaag zorgt voor een betere afgifte van de warmte en een betere lichtopbrengst van de buis.
Dat komt ten goede aan de gewassen.

 

De buizen dienen bij het spuiten op de buisrailsteunen te liggen en de kopeinden van de buisrail op het pad.
Het nieuwe plastic voor de teelt mag al gelegd zijn.
Tijdens het elektrostatisch spuiten komt er een geringe overspray op de plastic.

 

Wordt er plastic op het pad gelegd, dan spuiten we de bochten tot op het pad mee.

 

      

 

 

 

 

UP